Rabu, 27 Oktober 2010

5 bulan diperantauan..




bismillahirahmanirrahim....

5 bulan ku lalui hidup baru , bertemu sahabat baru , tempat baru , kerenah2 yg baru ,
menjadikan aku lebih matang dalam kehidupan... menyesuaikan diri dengan semua ini menguji imanku... ada yg mudah bagiku , ada yg susah bg ku..

alhamdulillah , sekarang aku dh bisa menyesuaiknnya... tp mengambil masa juga... orang selalu kata cabaran dan ujian itu meningkatkn keimanan di jiwa. ya aku akui kebenaran.kesabaran diperlukan tika kita menyelesaikan sesuatu masalah, tika kebahagiaan kita digangu , tika hati kita diuji gelisah , tika kesenangan kita berganti susah...
segala2nya bukan mudah untuk ditangani..
berkat doa , usaha dan kesabaran , segalanya lancar bagiku...
setiap hari aku menjalani rutin yg sama , pagi ke tutoran , ke kuliah , ke makmal...semuanya sama.. bila malam ku lebih gemar ke rumah ALLAH kerana di situ kuperoleh ketenangan setelah seharian letih mengejar kepentingan dunia.. namun ku takkn merungut kerana ku percaya semua itu pasti ada hikmahnya , ada barakahnya...
alhamdulillah
rezeki menyebelahi aku ...apabila aku lulus cemerlang dalam peperiksaan pertengahan semester 1 amat2 tak ku duga.. alhamdulillah , terima kasih ya ALLAH ... semua ini telah mengubah persepsiku terhadap sem 1..
tp aku diuji kembali , dengan kehadiran final exam yang selalu membuatkan aku gelisah tak tenang.. minggu study week berlalu , aku manfaatkn dengan sempurna .. tp pada tanggal 14 oktober 2010 ( hari khamis minggu study week ) hati menjadi tak tenang .. aku tak tahu sebabnya..memang tak boleh nak fokus belajar .. nak buat latihan pun tak boleh , hinggakan roomate ku pun aku halau supaya menjauh denganku... menghalangannya dari mengikutiku..aku ingin bersendirian..(maafkan ku sahabat ) aku mencari ketenangan di tempat biasa..malam itu aku menangis , mencari di mana diriku yg sebenar , memanggil semangatku kembali supaya aku bisa meneruskan perjuanganku..
alhamdulillah , dengan izin ALLAH pada malam jumaat , hatiku kembali tenang , semangatku kembali berpadu , ku teruskan perjuangan ku...kata sahabatku " berjuanglah hingga saat2 terakhir hidupmu , saat2 terakhir peperiksaanmu , saat2 terakhir pertemuanmu , insyaallah ALLAH sentiasa disisimu " terima kasih sahabatku.. semoga ALLAH memberkatimu...
maka saat2 yg di nanti pun tiba , seminggu aku memerah otak mengeluarkan isi pelajaran yg ku timba selama 1 semester . ALLAH permudahkan urusanku.. syukran ya ALLAH..
ku harap semua yg ku lalui semasa semester 1 nie akan membuatkan ku tabah dan ku sabar melalui semester 2 yang akan datang... semoga ALLAH sentiasa merahmati dan melindungi diri ku serte meningkatkn dan mengukuhkan keimanan diri... insyaallah..




Tiada ulasan:

Catat Ulasan