Sabtu, 27 November 2010

peringatan terhadap makanan kita


cid:004701cb7bcb$860fefc0$5101a8c0@MSTEHcid:004801cb7bcb$860fefc0$5101a8c0@MSTEH

Jangan Minum AIR KICKAPOO


Pengumuman penting untuk UMAT ISLAM semua, sebenarnya air kickapoo bergas yang selalu diminum kat Malaysia ni berasal dari syarikat ARAK, nama syarikat MONARCH BEVERAGE, bukti lihat web kat bawah ni:


Tolong sebarkan dan jgn sekali-kali membelinya..


http://www.kickapoojoy.com/history.html



cid:004901cb7bcb$860fefc0$5101a8c0@MSTEH




http://www.monarch-beverage.com/home..htm
Jolly Shandy : Arak Alaf Baru yang mengelirukan!!



PERHATIAN SEMUA!!! Carlsberg baru sahaja mengeluarkan dua produk minuman tin terbarunya bernama JOLLY SHANDY berperisa LEMON dan ORANGE .

Malah corak dan warna tin minuman tersebut seolah2 sama seperti tin minuman biasa F&N, PEPSI, Coca Cola, Drinho, Yeos, etc.

Apa yang membimbangkan kita semua umat Islam ialah kemungkinan ia dipasarkan secara terbuka dan meluas sehinggakan ada nanti umat Islam yang terbeli minuman tersebut. Tambahan pula perkataan "Contains alcohol" hanya di tulis kecil sahaja di belakang tin tersebut.

Minuman Berkarbonat Ternama Mengandungi Bahan Asing




coke_bendasing.jpg


KUALA LUMPUR – Unit Aduan PPIM telah menerima aduan seorang pengguna yang membeli air minuman Coca – Cola mengandungi benda asing yang menjijikkan.
Itu senario yang berlaku kepada seorang penggemar Coca – Cola minuman berkarbonat popular yang terpaksa menanggung kerugian kerana terbeli " air makhluk asing." Penggemar tersebut kesal apabila tertipu oleh sebuah syarikat pengeluar minuman antarabangsa dan terkemuka kerana menjual air yang berisi bahan kotoran.
Mangsa mendakwa tertipu dengan isi kandungan air coca-cola selepas membeli minuman itu di sebuah kedai runcit di Kapar, Klang .
PPIM juga was-was dengan status halal minuman coca-cola kerana disyaki mengandungi bahan terlarang dalam ramuan minuman keluaran syarikat tersebut. Syarikat ini juga dipercayai menyokong Rejim Yahudi dengan memberi bantuan moral dan kewangan yang besar untuk melakukan kekejaman dan keganasan terhadap kemanusiaan dan negara-negara yang lemah sejak berkurun lamanya.
PPIM telah lama melancarkan boikot terpilih termasuklah Coca – Cola dan menyeru masyarakat pengguna Islam melakukan perkara yang sama. PPIM mengambil langkah drastik dengan membuat laporan di Balai Polis Setapak demi kepentingan hak kemanusiaan dan kepenggunaan.
Adalah lebih baik kita memberi keuntungan kepada syarikat yang mesra pengguna, bermoral dan beretika daripada syarikat yang tidak menghormati malah menindas nilai kemanusiaan, keagamaan malah menggunakan keuntungan yang diperolehi untuk terus membantu proses penindasan dan kezaliman.
Sokonglah produk keluaran Islam.
AYAM TESCO Tak Halal

PETIKAN AKHBAR BERITA HARIAN 20 FEBRUARI 2008


berita_harian_penyembelihan_ayam.jpg



Produk paling LARIS tetapi TIDAK HALAL



1.Shampoo dan facial DOVE
2.Pringles potato chips
3..Lychee NARCISSUS







KESEMUA YG DI ATAS ADA MENGANDUNGI LEMAK BABI/KHINZIR.
JAKIM telah menghantar surat pada semua retailer supaya tutup tanda halal pada produk tersebut.


cid:004c01cb7bcb$860fefc0$5101a8c0@MSTEH

* Di
atas adalah barang2 keluaran Narcissus

"Narcissus" is an established and well known brand associated with high quality China canned food and seasoning such as whole mushrooms, asparagus spears, lychees, spiced pork cubes, stewed pork chops etc. The range of "Narcissus" food products, which is very well demanded in many parts of the world, include :
·
Canned Meat
·
Canned Seafood
·
Canned Fruits
·
Canned Vegetables
·
Seasonings


cid:004d01cb7bcb$860fefc0$5101a8c0@MSTEH



cid:004e01cb7bcb$860fefc0$5101a8c0@MSTEH

RENNET [ KHINZIR ]


cid:004f01cb7bcb$860fefc0$5101a8c0@MSTEH


KERATAN-KERATAN AKHBAR YANG MELAPORKAN... YANG PASTI MELOYAKAN TEKAK ANDA




cid:005001cb7bcb$860fefc0$5101a8c0@MSTEHcid:005101cb7bcb$860fefc0$5101a8c0@MSTEH


cid:005201cb7bcb$860fefc0$5101a8c0@MSTEH
cid:005301cb7bcb$860fefc0$5101a8c0@MSTEH
cid:005401cb7bcb$860fefc0$5101a8c0@MSTEHcid:005501cb7bcb$860fefc0$5101a8c0@MSTEH
cid:005601cb7bcb$860fefc0$5101a8c0@MSTEH



cid:005701cb7bcb$860fefc0$5101a8c0@MSTEH

"....adalah tidak mustahil, seorang ISLAM yang kini sudah berusia 40 tahun,...kalau dihitung

....mungkin dah termakan seekor babi secara syubhah...!!!"



"...SEDARILAH UMAT ISLAM DI MALAYSIA INI, SELAMA INI DAN SAMPAI SEKARANG INI...APA YANG TELAH MASUK KE MULUT KITA, ANAK-ANAK KITA...ADALAH MAKANAN & MINUMAN HAMPIR SEMUANYA ADALAH SYUBHAH..."


...masih lagi dok fikir ??? sampai bila nak fikir ???


"....marilah bersama-sama kami,..kita sama-sama berjamaah mencari, mempromosi & mengguna produk-produk yang 100% HALAL keluaran syarikat 100% Bumiputra Muslim.....demi masa depan anak bangsa kita...

MELAYU & ISLAM...INSYAALLAH"



terima kasih sahabatku yg telah mengirimkan artikel ini... ana share di sini ya akhi...


awak sudi jadi isteri kedua ?


"Awak sudi jadi isteri kedua saya?" tanya Syazni tegas dan yakin. Tiba-tiba mata Fulanah merah, air mata mula bergelinang di kelopak bawah. "Tak sangka awak sudah beristeri! Awak jahat! Sanggup mempermainkan hati saya. Awak ingat saya tiada maruah? Hah!" pekik Fulanah dengan suara tersekat-sekat. Mata Syazni liar melihat kiri kanan, mungkin ada sesiapa yang memandang perlakuan dia dan Fulanah. Bukan takutkan pandangan manusia, tetapi lagak Fulanah langsung tidak selari dengan penampilannya. "Saya ingat kita lama berkawan, awak maujang. Tapi rupa-rupanya… " Fulanah mula sebak. "Tak. Maksud saya…" "Sudah! Jangan bermulut manis lagi. Cukup!" potong Fulanah dengan kasar. "Awak nampak macam alim, tapi sanggup menipu saya. Dan awak sanggup melamar saya menjadi isteri kedua asih bwak. Awak ingat saya ni siapa?" suara Fulanah semakin tinggi, setinggi egonya. Syazni diam seribu bahasa. Dia sudah tahu `Fulanah' di sebalik Fulanah yang dia kenal selama ini. Fulanah bergegas dari situ sambil mengelap air mata dengan tudung labuhnya berwarna kuning. Dalam hatinya, Syazni seolah-olah menghinanya apabila memujuknya untuk bermadu. Syazni muram. Namun masih terselit kekecewaan di sudut hatinya. Kekasih hatinya belum bersedia rupa-rupanya. "Ada hikmah," bisik hati kecil Syazni, sekecil pandangannya terhadap Fulanah. Hujung minggu berjalan seperti biasa. Program-program dakwah menyibukkan jadual Syazni sebagai seorang muslim yang beramal dengan apa yang diyakininya. Duitnya banyak dihabiskan untuk memenuhi tuntutan dakwah yang seringkali memerlukan pengorbanan yang tidak berbelah bahagi. Namun, hatinya tegas dan yakin bahawa inilah jalannya. Jalan yang membawa dia menemui Tuhannya dengan hati yang tenang serta bahagia di hari kelak. Keyakinan serta keaktifan Syazni berdakwah sedikit sebanyak memenangi hati gadis-gadis dalam persatuannya. Malah, Syazni dilihat sebagai calon suami yang bakal memandu keluarganya nanti ke arah memperjuangkan agama yang dianutinya sejak sekian lama. Sudah terlalu ramai muslimah yang menaruh hati padanya, namun, Fulanah terlebih dahulu rapat dan memenangi hati Syazni. Bagi Fulanah, Syazni seperti pelengkap kepada dirinya. Namun, hanya sehingga saat Syazni melamarnya menjadi isteri kedua. Syazni masih lagi aktif dalam dakwah meskipun hubungannya dengan Fulanah nampak seperti tiada jalan penyelesaian. Dia mahu berbaik dengan Fulanah, namun sikap Fulanah yang keras dan kurang memahami erti dakwah membantutkan usaha Syazni tersebut. Bagi Fulanah, Syazni tak ubah seperti lelaki lain. Gerak kerja dakwah Syazni berjalan seperti biasa. Siangnya ke hulu kehilir memenuhi program serta amal jariah kepada masyarakat. Malamnya sibuk dengan mesyuarat dengan sahabat-sahabat seangkatannya. Syazni semakin percaya jalan dakwahnya, sama sekali dia tidak akan berganjak dari jalan ini hatta datang ancaman sebesar gunung sekalipun. Dia terlalu matang, jauh sekali daripada pemikiran pendakwah lain yang semudanya. Namun, Allah s.w.t. Maha Mengetahui lagi Maha Pemurah. Sekali lagi Dia menghantar seorang perempuan bagi menguji Syazni – sama ada dia menjadi pemangkin atau perencat bagi dakwah Syazni.
Suatu petang dalam suatu program dakwah di sebuah madrasah, Syazni dikejutkan dengan luahan ikhlas dari sahabat lamanya, Nusaibah. Syazni sekali lagi gusar takut-takut Nusaibah tidak dapat menjadi sayap kiri perjuangannya selepas berumahtangga nanti. Isteri pertamanya sudah pasti membawa Syazni menemui Tuhannya, namun, Nusaibah yang kurang dikenalinya adakah sama seperti Fulanah atau tidak? Syazni bercelaru, tetapi tidak bermakna lamaran Nusaibah ditolak. Dia meminta sedikit masa untuk memikirkan keputusan tersebut. Setelah merisik pemikiran Nusaibah daripada beberapa sahabat terdekatnya, Syazni berjumpa dengan Nusaibah bertemankan sahabat baiknya. Dengan tegas dan yakin, sekali lagi Syazni mengulangi soalan yang pernah ditanya kepada Fulanah. "Awak sudi jadi isteri kedua saya?" tanya Syazni tanpa segan silu. "Sudi," jawab Nusaibah ringkas. "Er, betul ke ni?" tergagap Syazni menerima jawapan Nusaibah yang tenang dan yakin.Nusaibah mengangguk kepalanya sedikit. Langsung tiada rasa takut mahupun kecewa apabila lamaran sebagai isteri kedua yang dilafazkan oleh Syazni."Kenapa saya?" tanya Syazni ingin tahu. "Saya ingin membantu gerak kerja dakwah awak," jawab Nusaibah yakin tetapi sedikit malu. "Baiklah," jawab Syazni tersenyum. Akhirnya, Syazni dikurniakan sayap kiri yang sangat membantu dalam gerak kerja dakwahnya selama ini. Setelah seminggu mendirikan rumahtangga bersama Nusaibah, Syazni terasa dakwahnya semakin laju. Jadualnya senang, pakaiannya dijaga, makannya disedia. Malah, Nusaibah sangat membantu gerak kerja Syazni semampu mungkin. Setiap kali turun ke lapangan untuk berdakwah, Syazni membawa Nusaibah untukmembantu kerja dakwah seadanya. Kadang-kala letih menyinggah Nusaibah. Suaminya terlalu kerap keluar berdakwah, seperti mesin yang tiada hayat. Namun, inilah yang dia yakini sebelum berkahwin dengan Syazni. Membantu suami melancarkan gerak kerja dakwah. Nusaibah juga berjaga-jaga takut dirinya pula yang menjadi pembantut atau penghalang dakwah suaminya."Abang, saya nak tanya boleh?" sapa Nusaibah dalam kereta sewaktu dalam perjalanan ke sebuah program dakwah. "Ye sayang?" jawab Syazni sambil memandu. "Abang tak pernah pun bawa saya jumpa isteri pertama abang," luah Nusaibah yang sangat teringin berjumpa dengan madunya. "Dah sampai sana nanti, kita akan jumpa," Syazni menoleh sedikit ke arah Nusaibah, sambil tersenyum. "Yeke? Dia datang program tu rupanya," jawab Nusaibah riang.Hatinya berdebar ingin berjumpa madunya yang banyak membantu Syazni dalam gerak kerja dakwah. Di sudut kecil Nusaibah, dia merendah diri kerana usahanya membantu dakwah suaminya hanya sedikit berbanding dengan isteri pertama Syazni yang banyak membantu selama ini. Tidak hairanlah Syazni aktif dalam dakwah sebelum ini. "Kita dah sampai," Syazni membuka pintu keretanya sambil memegang beg berisi fail di tangannya. Syazni berdiri, mengadap ke arah sebuah khemah di hadapan masjid, lalu menoleh ke arah Nusaibah yang berdiri di sebelah kiri kereta. "Itu isteri pertama abang," Syazni menuding jari ke arah khemah tersebut "Mana bang?" Nusaibah mengecilkan matanya, fokusnya mencari arah jari Syazni. "Tak nampak pun," Nusaibah meninggikan sedikit hadapan kakinya. "Siapa nama isteri pertama abang?" Nusaibah sangat berdebar. Syazni tersenyum lebar, memandang Nusaibah penuh tenang. "PERJUANGAN, " jawab Syazni.
************************************************************
Sedarlah semua wahai muslimah serikandi dan perwira Islam ... kalian akan dimadukan! Jika dirimu bakal seorang isteri… Terimalah kenyataan bahawa anda akan dimadukan, bahkan anda bukan isteri pertama yang bakal dikahwini tetapi anda adalah bakal isteri kedua kerana isteri pertama bagi suamimu ialah perjuangan Islam!Perkahwinan ini telah lama dilangsungkan… Kehadiran dirimu adalah untuk bersama berganding bahu memperjuangkan islam bukan menjadi batu penghalang perjuangan suamimu. Janganlah jadikan dirimu sebagai punca serta merendahkan harga diri mu dengan terjadinya perceraian suamimu dengan isterinya yang pertama iaitu perjuangan islam! Jika dirimu bakal seorang suami… Terimalah bahawa anda bukanlah suami yang pertama yang bakal dinikahinya atau insan yang pertama yang dicintai dan disayangi oleh bakal isterimu! Bahkan dirimu adalah insan yang kedua yang dicintainya, kerana suami yang pertama baginya ialah perjuangan islam dan memartabatkannya. Dia mencintaimu kerana dirimu mencintai islam dan memperjuangkan islam. Jika dirimu tidak sedemikian, sekelumit cinta pun tidak akan lahir dalam sanubari isterimu… Bantulah isterimu atau suamimu dan kuatkanlah dia untuk meneruskan perjuangan islam ke serata dunia!!Takbir ! Allahuakbar!

DOA MUSIM PEPERIKSAAN


- Doa memulakan ulangkaji


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ فَهْمَ النَّبِيِّيْنَ وَحِفْظَ الْمُرْسَلِيْنَ وَالْمَلاَئِكَةِ الْمُقَرَّبِيْنَ. اَللَّهُمَّ اجْعَلْ لِسَانِيْ عَامِرًا بِذِكْرِكَ وَقَلْبِيْ مَلِيْئًا بِخَشْيَتِكَ، إِنَّكَ عَلَى مَا تَشَاءُ قَدِيْرٌ.


Maksudnya: “Ya Allah! Aku memohon daripadaMu kefahaman para nabi, ingatan para rasul dan malaikat terhampir. Ya Allah! Jadikanlah lidahku basah dengan zikir kepadaMu, hatiku dipenuhi dengan takut kepadaMu. Sesungguhnya Engkau maha berkuasa di atas segala apa yang Engkau kehendaki.”


- Doa selepas mengulangkaji


اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَوْدِعُكَ مَا قَرَأْتُ وَمَا فَهِمْتُ وَمَا حَفِظْتُ فَرُدَّهُ إِلَيَّ عِنْدَ حَاجَتِيْ إِلَيْهِ، إِنَّكَ عَلىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ.


Maksudnya: “Ya Allah! Sesungguhnya aku menitip apa yang aku baca, faham dan hafal kepadaMu. Maka kembalikanlah ia kepadaku ketika aku memerlukannya. Sesungguhnya Engkau maha berkuasa di atas segala sesuatu.”Doa Pada Hari PeperiksaanDicadangkan agar doa-doa berikut diucapkan pada hari peperiksaan, iaitu sebelum dan semasa peperiksaan berlangsung:


1. Ketika memasuki dewan peperiksaan:


وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا


Maksudnya: “Dan katakanlah: “Wahai Tuhanku! Masukkanlah daku dengan kemasukan yang benar lagi mulia, serta keluarkanlah daku daripadanya dengan cara keluar yang benar lagi mulia; dan berikanlah kepadaku daripada sisiMu hujah keterangan serta kekuasaan yang menolongku.”


2. Ketika menerima kertas soalan:


قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي. وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي. وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي. يَفْقَهُوا قَوْلِي


.Maksudnya: “Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku dadaku. Dan mudahkanlah bagiku tugasku. Dan lepaskanlah simpulan daripada lidahku, supaya mereka faham perkataanku.”


3. Ketika sukar menjawab:


ياَ حَيُّ يَا قَيُّوْمُ، بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيْثُ.


Maksudnya: “Wahai Tuhan yang maha hidup lagi maha berdiri dengan sendirinya. Dengan rahmatMu aku bermohon pertolongan.”


4. Atau:


اَللَّهُمَّ لاَ سَهْلَ إِلاَّ مَا جَعَلْتَهُ سَهْلاً وَأَنْتَ تَجْعَلُ الْحَزَنَ الصَّعْبَ إِنْ شِئْتَ سَهْلاً.


Maksudnya: “Ya Allah! Tidak ada kesenangan melainkan pada perkara yang engkau jadikan kesenangan padanya. Dan engkau menjadikan kedukacitaan dan kesukaran sebagai mudah dan senang jika Engkau kehendaki.”


5. Jika anda terlupa jawapan:


اَللَّهُمَّ يَا جَامِعَ النَّاسِ لِيَوْمٍ لاَ رَيْبَ فِيْهِ اجْمَعْ عَلىَ ضَالَّتِيْ مَعْلُوْمَاتِيْ.


Maksudnya: “Ya Allah! Tuhan yang menghimpunkan manusia pada hari yang tiada keraguan padanya. Himpunkan barangan dan maklumat yang hilang daripadaku

selamat berjuang sahabat2 ku... bittaufiq wannajjah..

Isnin, 22 November 2010

PERMAISURI HATIKU






Di antara kekasih pilihan dihati
Punyai budi penghias diri
Wajahnya lembut biasan perkerti yang tinggi
Indahnya perhiasan dunia

Diantara diriku juga diri-mu

Hanya mengharapkan cinta yang Satu
Ku kan binakan mahligai impian-mu
Oh.. sayang ikhlaskanlah hati-mu

Malu-mu bernilai

Kata-mu berhikmah
Hati-mu tulus suci dan murni
Hanya diri yang halal
Engkau serahkan segala
Untuk mencari redha Allah

Benarlah cinta buta melalaikan

Tanpa memikirkan batas syariatnya
Semuanya itu hanya ujian didunia
Ia adalah mahar untuk kita ke syurga

Kau Permaisuri di hati-ku

Di dunia ini engkau penghibur
Menjunjung kasih amanah Ilahi
Ku pasti akan terus menyayangi
Terima kasih ucapan ku beri
Kau hadiahkan ku cahaya hati
Ku pimpin tangan-mu oh kasih meniti hari
Semoga kita dapat bersama
Sampai kepada-Nya disyurga sana

Tuhan kekalkanlah

Permaisuri hati ku
Untuk menemani dalam mengapai cinta-Mu

Ahad, 21 November 2010

JANGAN ENGKAU KAHWINI WANITA YG 6 INI



Sekadar peringatan untuk diriku, dan semua bakal isteri dan isteri di luar sana...pilihlah anda ingin menjadi permata atau kaca...pilihan sebenar ditanganmu....hayatilah sedikit pengkongsian ini...muhasabah diri...moga kita semua dijauhi...


Pesanan Rasulullah saw untuk kaum Lelaki : "Jangan engkau kahwini wanita yang enam, jangan yang ananah, yang mananah, dan yang hananah dan jangan engkau kahwini yang hadaqah, yang basaqah dan yang syadaqah".



1.Wanita Ananah


wanita yang banyak mengomen itu dan ini. Apa yang diberi atau dilakukan suami untuk rumahnya tangga semua tidak kena dan tidak berpuas hati.



2.Wanita Mananah


wanita sebegini yang menidakkan usaha dan jasa suami sebaliknya mendabik dada dialah yang banyak berkorban untuk membangun rumah tangga. Dia suka mengungkit-ungkit apa yang dilakukan untuk kebaikan rumah tangga. Biasanya wanita ini bekerja atau berkedudukan tinggi dan bergaji besar.



3.Wanita Hananah


Menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang lain, yang dikahwininya sebelum ini atau kepada anaknya dari suami yang lain dan wanita ini berangan-angan mendapatkan suami yang lebih baik dari suami yang sedia ada. Dalam kata lain wanita sebegini tidak bersyukur dengan jodohnya itu. Wanita sebegini yang mengkufuri nikmat perkahwinan. Dia juga merendahkan kebolehan dan kemampuan suaminya.



4.Wanita Hadaqah


melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu, lalu menyatakan keinginannya utk memiliki barang itu dan memaksa suaminya untuk membelinya selain itu wanita ini suka ikut nafsunya. Wanita sebigini memeningkan kepala lelaki. Dia tenguk apa saja dia mahu. Dia suka membandingkan dirinya dengan diri orang lain. Suka menunjuk-nujuk. Wanita inilah yang menjadikan suami dulu handsome sekarang suah botak.



5. Wanita Basaqah : ada 2 makna:


Pertama wanita sebegini yang suka bersolek dan menghiaskan diri. Dia menghias diri bukan untuk sumainya tetapi untuk ditunjuk-tujukkan kepada dunia. Suka melawa. Wangnya dihabiskan untuk membeli make-up, kasut dan barang kemas. Wanita begini juga suka dipuji-puji. Kalau dia kebetulan menjadi isteri orang ternama dan menjadi pula ketua dalam kumpulan itu, orang lain tidak boleh mengatasi dirinya.


Kedua dia marah ketika makan dan tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkannya bahagiannya.



6.Wanita Syadaqah


banyak cakap, tidak menentu lagi bising. Kebecokan itu juga menyebabkan segala kerja yang dibuatnya tidak menjadi, hanya tukang sibuk dan komen saja.


---Dicatat oleh Imam Al-Ghazalli...Wallahu'alam



p/s: Diakhir zaman ini..hal2 disebutkan itu, sudah lali menjadi halwa telinga ku, adakah aku sebahagian darinya?,,ya Allah,,jauhilah diri ini, dari sikap2 yang dinyatakan itu...sungguh tiada daya upayaku selain mengharapkan pertolongan darimu...redha dari suamiku..adalah redha dariMu...aku ingin dan aku berusaha menjadi isteri solehah dan taat pada Allah dan suami...apalagi yang kucari dalam hidup yg fana ini...selain itu...kerana aku ingin hidup akhirat yang kekal abadi....amin...


Sekadar peringatan untuk diriku, dan semua bakal isteri atau isteri di luar sana...pilihlah anda ingin menjadi permata atau kaca...pilihan sebenar ditanganmu....hayatilah sedikit pengkongsian ini...muhasabah diri...moga kita semua dijauhi...---Dicatat oleh Imam Al-Ghazalli...Wallahu'alam




Sabtu, 20 November 2010

AMALAN SEBELUM KEBALI KEPADA-NYA



Bismillahirahmanirahim....


Dengan nama ALLAH yg maha penyayang lagi maha mengasihani...



Rasulullah SAW bersabda, 'Bila seorang anak Adam wafat, maka amalnya terputus kecuali tiga hal:


1] Shadaqah jariah ,


2] Ilmu yang bermanfaat dan


3] Anak shalih yang mendoakannya. (HR. Muslim, Abu Dawud, At-Tirmidzi , Nasa'i dan Ahmad)



SADAQAH JARIAH - KEBAJIKAN YANG TAK BERAKHIR


1.Berikan al-Quran pada seseorang, dan setiap dibaca, anda mendapatkan hasanah.


2.Sumbangkan kursi roda ke hospital dan setiap orang sakit menggunakannya,anda dapat hasanah...


3.Berbahagi bacaan / buku yang berfaedah dengan seseorang


4.Bantu Pendidikan seorang anak


5.Ajarkan seseorang sebuah do'a.Pada setiap bacaan do'a itu, anda dapat hasanah


6.Berbahagi CD Quran atau Do'a


7.Libatkan diri dalam pembangunan sesebuah masjid sama ada memberi tenaga atau harta


8.Meletakkan pendingin air di tempat umum


9.Menanam sebuah pohon. Setiap seseorang atau binatang berlindung dibawahnya, anda dapat hasanah


10. Mengajar mengaji Al-Quran


11.Mesedekahkn seseorang dengan benda yg bermanfaat. cntoh: kain bj kurung ( jika dia membuat

pakaian yg menutup aurat , insyaallah pahala dan hasanah bgmu ) ,

sedekahkn sejadah / kain sembahyang kepada seseorang

( insyaallah , jika si dia menggunakannya utk menunaikn kewajipannya , hasanah diperolehi kita )


12. dan banyak lagi....



buatlah apa kita mampu... ISLAM ITU INDAH , MUDAH DAN MANFAATKN KITA...


insyaallah barakah ALLAh sentiasa dengan kita..


SYUKUR ATAS HADIAHMU TUHAN...


Terasa panjang benar perjalananku kali ini..setiap detik berlaku perkara baru yang tak pernah di sangka, tidak terlintas di fikiran akan menempuh, apatahlagi menduga perkara yang sudah lama ku tinggalkan menjelma semula..rupa-rupanya kini sudah hampir benar aku digarisan penamat, hanya memerlukan sedikit lagi kesabaran dan ketabahan..hanya mahukan sedikit lagi masa untuk memulakan penghidupan yang lebih menenangkan..


TUHAN..mujur ada sahabat yang menyokong perjuangan..mujur mereka ada memberikan semangat dan dorongan..Mereka mereka tidak bermakna dalam kehidupan kalian, tetapi bagiku mereka adalah HADIAH tak ternilai daripada TUHAN..HADIAH ini tiada galang gantinya..takkan ada nilai yang mampu diberikan oleh sesiapa..

TUHAN..jika aku tidak mampu membahagiakan mereka sebagaimana mereka membahagiakan aku, KAU bahagiakanlah mereka dengan berpuluh kali ganda kesenangan walaupun di kala itu aku ditimpa pelbagai ujian..ENGKAU permudahkan jalan kehidupan mereka walau ketika itu aku dirundung bermacam mehnah perjuangan..Bahagiakan mereka dengan kasih sayang yang tidak ternilai banyak nya sebagaimana mereka pernah memberikan aku walau sekuntum senyuman..Lapangkanlah hati mereka sebagaimana mereka pernah melapangkan hatiku walau sekecil ruang..Jika ada walau sekelumit rasaku diketepikan, ku anggap itu hanya sebagai gurauan yang tak pernah ku pendam..

kerana..

padaku..sahabat tidak perlu terlalu memikirkan keuntungan atau kerugian..tak perlu difikirkan kemenangan atau kekalahan..seorang sahabat perlu belajar untuk berkorban , tidak perlu selalu merungut akan kelemahan tetapi belajarlah untuk mencari persamaan ..seorang sahabat yang sentiasa menemani perjuangan..menyokong dan memberi pandangan..

Dalam segenap ruang yang ada..ku mencintai dan menyayangi sahabatku seluruh hatiku..ku menyayangi sahabatku sebagai rakan seperjuangan hidup dan matiku..Jangan sesekali KAU biarkan aku lupa untuk mendoakan mereka dalam setiap kali sujudku..kerana hanya itu yang mampu aku berikan sebagai tanda aku menyayangi mereka segenap hatiku..

Andainya ku layak ke syurga..ku pinta mereka bersama..

DOA RABIATUL ADAWIYAH



Apa saja yang akan Kau karuniakan kepadaku berkenaan dunia berikanlah kepada mereka yang memburunya Dan apa saja kebaikan yang akan Kau karuniakan kepadaku berkenaan akhirat berikanlah kepada hambaMU yang beriman karena aku hanya mahukan kasih MU Tuhan

Wahai Allah jika aku beribadah karena surgaMU ...janganlah Engkau masukkan aku kedalam surga seandainya aku beribadah karena takut nerakaMUmaka lemparkanlah aku kepadanya tetapi wahai Tuhanku ...jika aku beribadah karena inginkan keredhaanMU maka janganlah Engkau sia-siakan daku..

UCAPAN RABI'AH SEWAKTU KESUNYIAN DI KETENGAHAN MALAM KETIKA BERMUNAJAT KEPADA ALLAH

❤ Ya Allah, ya Tuhanku. Aku berlindung diri kepada Engkau daripada segala yang ada yang boleh memesongkan diri daripada-Mu, daripada segala pendinding yang boleh mendinding antara aku dengan Engkau.

❤ Tuhanku..! bintang-bintang telah menjelma indah, mata telah tidur nyenyak, semua pemilik telah menutup pintunya dan inilah duduku di hadapan-Mu.

❤ Tuhanku..! Tiada kudengar suara binatang yang mengaung, tiada desaran pohon yang bergeser, tiada nikmatnya tuduhan yang melindungi, tiada tiupan angin yang nyaman, tiada dentuman guruh yang menakutkan melainkan aku dapati semua itu menyendiri bukti keEsaan-Mu dan menunjukkan tiada sesuatu yang menyamai-Mu.

❤ Sekelian manusia telah tidur dan semua orang telah lalai dengan asyik maksudnya. Yang tinggal hanya Beliau yang banyak kesalahan di hadapan-Mu maka moga-moga Engkau berikan suatu pandangan kepadanya yang akan menahannya daripada tidur supaya beliau dapat berkhidmat kepada-Mu.

Setiap malam begitulah keadaan Beliau. Apabila fajar menyingsing. Beliau terus juga bermunajat dengan ungkapan seperti, " Wahai Tuhanku! malam yang akan pergi dan siang pula akan menggantikan. Wahai malangnya diri! Apakah Engkau akan menerima malamku ini supaya aku berasa bahagia ataupun Engkau akan menolaknya maka aku diberikan takziah? Demi kemuliaan-Mu, jadikanlah caraku ini kekal selama Engkau menghidupkan aku dan bantulah aku diatasnya. Demi kemuliaan-Mu, jika Engkau menghalauku daripada pintu-Mu itu, niscaya aku akan tetap tak bergerak juga dari situ di sebabkan hatiku sangat cinta kepada-Mu "

Seperkara menarik tentang Beliau ialah beliau menolak lamaran untuk berkawin dengan alasan, " Perkawinan itu memang perlu bagi siapa yang mempunyai pilihan. Adapun aku tak mempunyai pilihan untuk diriku. Aku adalah milik Tuhanku dan dibawah perintah-Nya. Aku tidak mempunyai apa-apa pun. "

Antara Syairnya yang masyhur berbunyi :" Kekasihku tiada menyamai kekasih lain biar bagaimanapun, tiada selain Dia di dalam hatiku mempunyai tempat manapun. Kekasihku ghaib daripada penglihatanku dan peribadiku sekalipun. Akan tetapi, Dia tidak pernah ghaib di dalam hatiku walau sedetikpun. "

Beliau telah membentuk satu cara yang luar biasa di dalam mencintai Allah. Dia luar biasa di dalam mencintai Allah. Dia menjadikan kecintaan pada Ilahi itu sebagai satu cara untuk membersihkan hati dan jiwa. Beliau memulakan faham sufinya dengan menanamkan rasa takut kepada kemurkaan Allah seperti yang pernah dilakukannya;

" Wahai Tuhanku ! Apakah Engkau akan membakar dengan api hati yang mencintai-Mu dan lisan yang menyebut-Mu dan hamba yang takut kepada-Mu? "

Kecintaan Beliau kepada Allah berjaya melawan pengharapan untuk beroleh surga Allah semata-mata.

" Jika aku menyembah-Mu karena takut daripada api neraka-Mu maka bakarlah aku didalamnya! Dan jika aku menyembah-Mu karena tamak kepada surga-Mu maka haramkanlah aku daripadanya! Tetapi jika aku menyembah-Mu karena kecintaanku kepada-Mu maka berikanlah aku balasan yang besar, berilah aku melihat wajah-Mu yang Maha Besar dan Maha Mulia itu. "

Begitulah keadaan kehidupan Beliau yang ditakdirkan Allah untuk diuji dengan keimanan serta kecintaan kepda-Nya. Beliau meninggal dunia pada 135 hijriah yaitu ketika usianya menjangkau 80thn. Moga-moga Allah meredhainya, amien..

Sekarang marilah kita tinjau diri sendiri pula.Adakah kita ..... satu hakikat yang disebut oleh Allah di dalam Surah Ali-Imron : 142

" Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk surga padahal belum nyata bagi Allah orang yang berjihad di antara kamu dari belum nyata orang yang sabar. "

Bagaimana perasaan kita apabila insan yang kita kasihi menyinggung perasaan kita? Adakah kita terus berkecil hati dan meletakkan kesalahan kepada insan berkenaan? Tidak terlintaskan untuk merasakan di dalam hati seumpama ini ;

" Ya Allah! Ampunilah aku. Sesungguhnya hanya Engkau yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Hanya kekasih-Mu yang abadi dan hanya hidup disisi-Mu saja yang berkekalan. Selamatkan aku daripada tipu daya yang mengasyikkan. "

7 muratibul amal...


1..
pembentukan individu muslim..

2..
baitul muslim
iaitu keluarga islam
snng cite nk mbina umah tangga berasakn islam yg syumul..

3..
lps baitul muslim
akan wujud msyrt muslim

4..
bila wjd msrkt muslim yg terap spenuhnye islam n amalknye
pindah ke kerajaan muslim..

5..

kemudian daulah khilafah

6..
akan wujud empayar islam

7...
ustaziatul alam..
iaitu semua msia mngikut cara hidup islam

* sahabat ana yg ajarkn... terima kasih anta.. ^_^ ana copy je apa yg anta tulis... :)

Jumaat, 19 November 2010

ATAS NAMA CINTA



Tika mata
Diuji manisnya senyuman
Terpamit rasa menyubur harapan

Dan seketika
Terlontar ke dunia khayalan
Hingga terlupa singkat perjalanan
Tersedar aku dari terlena
Dibuai lembut belaian cinta

Rela aku pendamkan
Impian yang tersimpan
Enggan ku keasyikan
Gusar keindahannya
Merampas rasa cinta
Pada Dia yang lebih sempuna

Bukan mudah
Bernafas dalam jiwa hamba
Dan ku cuba
Menghindarkan pesona maya
Kerna tak upaya ku hadapinya
Andai murka-Nya menghukum leka

Diatas nama cinta
Pada yang selayaknya
Kunafikan yang fana
Moga dalam hitungan
Setiap pengorbanan
Agar disuluh cahaya redha-Nya


Biar sendiri hingga hujung nyawa
Asal tak sepi dari kasih-Nya
Kerna sesungguhnya hakikat cinta
Hanya Dia yang Esa

Saratkan hati ini dengan cinta hakiki
Sehingga ku rasai
Nikmat-Nya
Syurga-Nya
Cinta-Nya

PERMATA YANG DI CARI..



Hadirnya tanpa kusedari
Menggamit kasih cinta bersemi
Hadir cinta insan padaku ini
Anugerah kurniaan Ilahi

Lembut tutur bicaranya
Menarik hatiku untuk mendekatinya
Kesopanannya memikat di hati
Mendamaikan jiwaku yang resah ini

Ya Allah
Jika dia benar untukku
Dekatkanlah hatinya dengan hatiku
Jika dia bukan milikku
Damaikanlah hatiku
Dengan ketentuan-Mu

Dialah permata yang dicari
Selama ini baru kutemui
Tapi ku tak pasti rencana Ilahi
Apakah dia kan kumiliki
Tidak sekali dinodai nafsu
Akan kubatasi dengan syariat-Mu
Jika dirinya bukan untukku
Redha hatiku dengan ketentuan-Mu

Ya Allah
Engkaulah tempat kubergantung harapanku
Kuharap diriku sentiasa di bawah rahmat-Mu

*amat bermakna buat diriku...

Sabtu, 6 November 2010

kronologi hidupku sepanjang cuti ini


hari ini , hari terakhir aku menulis blog , sebelum aku pulang ke kolej kesayangan ...

lepas ini belum tentu la aku mempunyai masa untuk meng up date blog ku ini . tp sedaya upaya akan ku cuba meluangkan masa dan mencoret buah fikiranku di sini ...


sepanjang percutianku yg seminggu lebih ini , aku telah mempelajari pelbagai perkara baru , yg xmungkin akan aku jumpa dalam kehidupanku . belajar mendengar masalah orang , belajar mencari jalan penyelesiaan dan sebagainya . aku harap dengan pengalaman ini , aku akan menjadi seorang yg lebih matang dn cekal dalam menenpuh kehidupan yg akan datang .

ku temui ramai sahabat2 yg baru , yg banyak berkongsi cerita dan pengalaman mereka . terima kasih antum sekalian .


lepas ini aku akan mulakan kehiupan yg baru di kolej , dengan sylibus yg baru yg sedikit sebanyak akan memeningkan kepalaku ini . tp akan ku cuba menguruskannya sebaik mungkin kerana ku tahu dan ku percaya tiada apa yg tak boleh aku lakukan ... untuk menyelesaikan masalah , kita perlu berfikir betul2 , menimbal apa kelebihan dan kebrukan kepada diri kita , masa depan kita dan org disekeliling kita hasil daripada keputusan yg akan kita buat ..


seminggu dari sekarang , aku akan pulang kembali , menyambut Aidiladha . selama seminggu diberi cuti .. hhmm... insyaallah akan ku kembali men up date blog ku ini.. lepas abis cuti raya haji , akan ku extendkn cutiku itu utk bermusafir ke kuala lumpur untuk melihat konvo mak kesayangan aku at PWTC on 21 Nov until 23 ov 2010 . harap sangat2 musafir kami ini selamat pergi dan kembali . insyaallah ...


jumpa lagi blog kesayangan ku . kepada sahabat ku . teruskan meng up date blog anta , nnti ana ada masa ana nk lawat ya... jangan marah komen ana yg lepas... cheese.... hehehe :)

rintihan hati ini


akn ku pendamkn perasaan ni,

akn ku rahsiakn rasa hati ini ,

biarlah hanya aku yg tahu .

utk melindungkan kasih yg telah lama berputik ,

biarkanlah ia tersembunyi di dasar hatiku ini ...



ku pohonkan pertunjuk darimu Ya Illahi ,

hadirknlah padaku insan yg benar2 sejati ,

biar bisa menemani kesepian yg menghantui ku ini ,

dan yg bisa mendamaikan sekeping hati ini..



berikanlahku ketenanganMu yg abadi ,

utkku menghadapi resah dan gelisahnya hati ku ini

yg mendambakn kasih insan yg belumku pasti..


hanya ENGKAU yg mengerti hatiku ini

di hati ini , sesungguh aku amat merinduimu .

hanya dengan ketulusan sanubari ini yg memberi kesabaran untukku menantikan hadirnya dirimu .


hanyalah kau yg akn menjadi pilihnku.

kerana tempoh menanti kehadiranmu itu ,

telah menguji kekuatan dan ketentuan iman insan yg menantimu ini....


Khamis, 4 November 2010

tps kembalikan semangat


salam ukhuwah fillah ...


saudara saudari yg diberkati ALLAH sekalian ,

kadang kala , dalam mengejar keduniaan dan akhirat ,kita perlu menempuh pelbagai halangan dan dugaan. tak kira senang ataupun susah . tetapi kadang2 kesusahan itu melunturkn semangat kita untuk terus berjuang . demi memastikan perjuangan kita berjaya , kita perlulah sentiasa bersemangat ..

tips untuk kembalikan semangat : :)


1. nawaitu ( niat ) kita kena betul dan tepat seiringan dengan matlamat kita . sebagai seorang muslim , janagnlah kita mengetapikan perkara ini kerana setiap perbuatan baik yang diniatkn kerana ALLAH semuanya akan diberi ganjaran pahala . Contohnya : sbgai seorng pelajar , sblum kita melangkah ke kelas , niatlah segalanya kerana ALLAh , insyaallah barakah ALLAH sepanjang hari milik kita .


2. kita perlulah mempunyai matlamat yang nyata . contohnya : " hari ini aku akan belajar ________ sampai aku menguasainya dengan baik " insyaallah kita akan peroleh kembali semangat kita .


3. ingatlah pesan mak dan ayah kita . setiap ibu bapa inginkn anaknya cemerlang dalam pelajaran ,. mereka akan selalu mengingatkan anak mereka supaya belajar bersungguh-sungguh utk masa depan yg lebih cerah kerana dengan ilmulah seseorang itu boleh merubah situasi keluarga dan diri .


4. yang paling utama , sentiasalah berdoa agar dipermudahkan segala urusan kita , berdoalah supaya kita menjadi seorang yg rajin , menghormati pendidik , seorang yg sentiasa bersyukur dan seorang yg pndai memanfaatkan masa dan peluang . sesungguhnya doa itu adalah senjata yang paling tajam dan ubat yg paling mujarab... insyaallah dimakbul doamu.


5. mohonlah maaf jika kita ada salah dengan siapa2 kerana dengan ketenangan hati , insyaallah kita akan kembali bersemangat untuk terus berusaha . mintalah nasihat daripada rakan , ibubapa , guru dan lain2. mintalah kata2 semangat dari mereka..


dengan coretan yg tak seberapa ini , ana harap kita sama2 dapat meng accelerate kn semangat kita demi memperoleh kejayaan yang infiniti di dunia dan akhirat...insyaallah



Rabu, 3 November 2010

DOA RABITHAH


Ya Allah Engkau mengetahui bahawa..
hati-hati ini telah berkumpul kerana mengasihi Mu
Bertemu untuk mematuhi perintah Mu
Bersatu memikul beban dakwah Mu
Hati-hati ini telah mengikat janji setia..
untuk mendaulat dan menyokong syariatMu


Maka eratkan lah ya Allah akan ikatannya
Kekalkan kemesraan antara hati-hati ini
Tunjukkanlah kepada hati-hati ini..
akan jalannya yang sebenar
Penuhkanlah piala hati ini..
dengan limpahan iman, keyakinan dan keindahan tawakkal kepada Mu
Hidup suburkanlah hati-hati ini..
dengan makrifat, pengetahuan sebenar tentangMu


Jika Engkau mentakdirkan mati
Maka matikanlah pemilik hati-hati ini..
sebagai para syuhada' dlm perjuangan agama Mu


Engkau lah sebaik-baik sandaran..
dan sebaik-baik penolong ya Allah
Perkenankanlah permintaan ini
Amin ya rabbal A'alamin..