Khamis, 4 November 2010

tps kembalikan semangat


salam ukhuwah fillah ...


saudara saudari yg diberkati ALLAH sekalian ,

kadang kala , dalam mengejar keduniaan dan akhirat ,kita perlu menempuh pelbagai halangan dan dugaan. tak kira senang ataupun susah . tetapi kadang2 kesusahan itu melunturkn semangat kita untuk terus berjuang . demi memastikan perjuangan kita berjaya , kita perlulah sentiasa bersemangat ..

tips untuk kembalikan semangat : :)


1. nawaitu ( niat ) kita kena betul dan tepat seiringan dengan matlamat kita . sebagai seorang muslim , janagnlah kita mengetapikan perkara ini kerana setiap perbuatan baik yang diniatkn kerana ALLAH semuanya akan diberi ganjaran pahala . Contohnya : sbgai seorng pelajar , sblum kita melangkah ke kelas , niatlah segalanya kerana ALLAh , insyaallah barakah ALLAH sepanjang hari milik kita .


2. kita perlulah mempunyai matlamat yang nyata . contohnya : " hari ini aku akan belajar ________ sampai aku menguasainya dengan baik " insyaallah kita akan peroleh kembali semangat kita .


3. ingatlah pesan mak dan ayah kita . setiap ibu bapa inginkn anaknya cemerlang dalam pelajaran ,. mereka akan selalu mengingatkan anak mereka supaya belajar bersungguh-sungguh utk masa depan yg lebih cerah kerana dengan ilmulah seseorang itu boleh merubah situasi keluarga dan diri .


4. yang paling utama , sentiasalah berdoa agar dipermudahkan segala urusan kita , berdoalah supaya kita menjadi seorang yg rajin , menghormati pendidik , seorang yg sentiasa bersyukur dan seorang yg pndai memanfaatkan masa dan peluang . sesungguhnya doa itu adalah senjata yang paling tajam dan ubat yg paling mujarab... insyaallah dimakbul doamu.


5. mohonlah maaf jika kita ada salah dengan siapa2 kerana dengan ketenangan hati , insyaallah kita akan kembali bersemangat untuk terus berusaha . mintalah nasihat daripada rakan , ibubapa , guru dan lain2. mintalah kata2 semangat dari mereka..


dengan coretan yg tak seberapa ini , ana harap kita sama2 dapat meng accelerate kn semangat kita demi memperoleh kejayaan yang infiniti di dunia dan akhirat...insyaallah



Tiada ulasan:

Catat Ulasan