Sabtu, 14 Januari 2017

Alfalfa BAPA segala MAKANAN. Apakah kebaikannya ??

Alfalfa the Father of All Foods

 

Alfalfa adalah 1 antara sejuta tumbuhan yang menpunyai pelbagai kebaikan. Nama 'alfalfa' mungkin menyebabkan anda berfikir bahawa dia adalah makanan kuda. Tetapi apa yang bakal saya perkatakan adalah, alfalfa adalah tumbuhan HERBA yang serba HEBAT.  Amat sukar untuk kita jumpa sepokok pokok herba yang mempunyai terlalu banyak kebaikan seperti alfalfa. Herba yang telah lama digunakan ini mendapat nama daripada perkataan arab dan membawa maksud "Bapa Segala Makanan". Akar pokok alfalfa boleh mencecah 20 kaki dalam ke bumi yang kaya dengan NUTRISI. Dengan akar yang sebegitu dalam, ia menjadikan alfalfa tumbuhan yang mempunyai nilai permakanan tertinggi & mempunyai kandungan klorofil yang tinggi dibandingkan dengan tunbuhan yang lain.


 Pokok berbunga ungu jenis ini adalah sejenih pokok berbunga dalam keluarga kekacang dan adalah satu daripada herba yang terkenal yang digunakan pada zaman dahulu. Arkeologi mendapati kesan penggunaannya pada runtuhan Parsi lebih kurang 6000 tahun yang lepas.
Dalam penulisan purba Greek, alfalfa digunakan untuk mengubati penyakit pundi kencing & buah pinggang. Di kawasan Timur, orang China menggunakan alfalfa untuk membantu menyelesaikan masalah Batu Karang . Dalam perubatan Ayurvedic India, ia digunakn untuk menyelesaikan masalah water retention, sakit sendi dan ulcer mulut. Dengan sejarah penggunaan alfalfa berzaman-zaman, ini membuatkan kita menyukai herba serba boleh ini untuk membantu manusia pada zaman kini.

Apakah Kehebatan Alfalfa?


Alfalfa mengandungi pelbagai mineral antaranya,  Vitamin A, Vitamin C, Vitamin E dan Vitamin K serta mineral seperti calcium, iron, potassium dan phosphorus. Vitamin yang dijumpai di dalam tumbuhan ini adalah amat penting untuk kesihatan mata, menggalakkan kulit yang sihat, melindungi sel badan daripada kerosakan oleh cahaya matahari dan pencemaran sekitar, meningkatkan daya tahan badan serta menguatkan saluran darah.

Jika anda mencari protein tambahan, alfalfa salah satu yang terbaik kerana ia mengandungi 5.8% protein lebih berbanding dengan telur dan 2.4% lebih daripada daging.

 Kekuatan mengalkali dalam tumbuhan ini lebih kuat berbanding yang selalunya terdapat dalam buah-buahan dan tumbuhan yang selalunya pada kadar 1- 10 unit alkali. Alfalfa secara kasarnya mengandungi 130 unit alkali mengalahkan tumbuhan lain. Ciri ini membuatkan alfalfa amat penting bagi kebanyakkan orang Amerika kerana mereka makan daging merah & tenusu. Maka badan mereka berisiko menjadi terlampau berasid dan menyebabkan penyakit autoimmune dan lain-lain.

hebat kan tumbuhan alfalfa ini ?


Apakah Kegunaan Alfalfa ?

  1. Penyakit jantung : alfalfa boleh membantu merendahkan kolestrol kerana fiber alfalfa bertindak dengan menyerap kolestrol seterusnya menghalang kolestrol daripada melekat pada dinding salur darah.
  2. Detox & mencuci darah serta hati : Alfalfa mempunyai kesan diuretic yang membantu membuang air dalam badan. Ia juga mengandungi klorofil yang bertindak sebagai pen'detox' semulajadi. Dengan detox, alfalfa dapat membantu menghalang jangkitan bakteria di pundi kencing, salur kencing dengan cara meningkatkan aliran air kencing( urine flow) & membuatkan air kencing kurang berasid.
  3. Bantu melarutkan batu karang.
  4.  Anti-inflammasi dan pain reliever/pain killer. Ia membantu melegakan sakit/ sengal sendi jika diambil dengan dos untuk merawat ( therapeutic doses ). Pesakit rheumatoid arthritis dan gout kan hilang sakit sengan dengan alfalfa dengan cara alfalfa bertindak menyeimbangkan alkali & asid di dalam badan dan melarutkan uric asid. 
  5. Mengaktifkan enzim pencernaan. Alfalfa bagus untuk kesihatan sistem pencernaan dan ia mampu melegakan kembung/indigestion dan membuang angin kerana alfalfa bekerja untuk menghancurkan makanan dan menggalakkan pergerakan usus.  
  6. Meningkatkan kebersihan mulut. Alfalfa bantu untuk membuang karat gigi dan member mineral kepada gigi disamping menghilangkan bau mulut.
  7. Alfalfa mengurangkan allergik. Alfalfa mengandungi kesan anti-histamin. Anda boleh mengambil alfalfa sebelum atau selepas allergic. 
  8. Jika anda mempunyai kencing manis, alfalfa membantu dengan menurunkan paras gula dalam darah. 
  9. Alfalfa boleh membantu meningkatkan keupayaan darah untuk berhenti dengan cepat jika terluka.  
  10. Membantu membanyakkan susu untuk ibu menyusu.
    . 


    Alfalfa Complex Shaklee 
     
    Alfalfa Shaklee diperbuat daripada pokok alfalfa yang ditanam dan di jaga dengan sebaiknya. Ia ditanam secara semulajadi tanpa menggunakan racun perosak.
    Daun alfalfa juga dipetik apabila ia mencapai tempoh matang.
    Daun alfalfa diproses secara semulajadi dan dibuat dalam bentuk tablet.
    Selain telan tablet alfalfa, Alfalfa juga boleh dibancuh dan dilarutkan di dalam air menjadi teh herba.  

     ** selain dimakan, alfalfa juga boleh dibuat masker. Ia akan mengurangkan jerawat serta melembutkan kulit muka.
CARA MAKAN ALFALFA : ** maksimum 10 biji sehari

        Untuk permulaan : 4 biji sehari ( 2 biji lepas lunch, 2 biji selepas dinner )
       Selepas seminggu penggunaan : naikan ke 6 biji sehari ( 3 biji selepas lunch & dinner)
       minggu ke-3 dan seterusnya : 8 biji sehari ( 4 biji selepas lunch & dinner )
    
      *** take note :
  • alfalfa tidak boleh diambil bersama dengan Vitamin E & GLA complex kerana dia akan bertindak dengan menyerap vitamin E & GLA 
  • ORANG yang tidak boleh mengambil alfalfa : Ibu mengandung, pesakit G6PD deficiency atau ibu yang menyusu baby G6PD deficiency,  pesakit autoimmune (SLE)
                     ** untuk info lanjut, boleh lawati : 
                                             http://drzubaidi.com/blog/bahayakah-menggunakan-suplemen-alfalfa/





TESTIMONI PENGGUNAAN ALFALFA 
  



Jika ingin memilik alfalfa, anda boleh membeli melalui klik ' buy here' di bawah ini :)
Beli alfalfa


nur hanisah @ svetlo nisa,
Shaklee independent distributor
ws : +60134322141
 Fb : svetlonisa
page : healthbay by svetlonisa
IG : svetlonisa_2
COD : kepala batas, penang. tasek gelugor, padang serai kedah,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan