Selasa, 10 Januari 2017

Omega dan Pesakit Buah Pinggang

Hari ni, teman tokwan pi klinik jumpa family Medicine specialist (FMS) untuk follow up & review blood result amik 2 minggu lepas.
.
masuk bilik FMS macam tak percaya aku tengok DOKTOR dia..
mak aiii dah la lelaki.. nampak muda lagi. terdetik kat hati, ' betoi ka doktor nih specialist Family Medicine' senyum dia manis sekali. cakap pun tenang, sopan santun, penerangan pun jelas & mudah faham. Aku rasa selesa dengan cara dia. Apakah rahsia muda dia tuh :D haha macam nak tau ja.

so,
.
my tokwan 82 y/o man with long standing hypertension since 25 years ago.
last check up, serum creatinine & urea high, on fluid restriction. boleh agak la kan CKD stage berapa.

tapi Alhamdulillah, tadi check up & review blood darah untuk renal profile serum creat & urea dah turun. boleh kata kidney function tokwan maintain dari last 4 months. bukannya makin teruk.
.
before nih, memang aku tekankan sangat la kat tokwan untuk jaga fluid intake, jaga makan, apa yang bleh makan, apa yang kena kurangkan. and kadang-kadang tu ada jugak tak compliance dengan fluid restriction dia, then kena bebel manja dengan aku.. haha . and paksa tokwan makan OMEGA GUARD shaklee sebijik sehari selepas makan yang kami beli bagi kat tok yang doktor GP suggestkan untuk semua orang makan. Sebab dah alang-alang tok makan, biar la dia kongsi dengan tokwan kan :)
.
i'm happy dengan blood result tokwan hari nih :D haha
naluri seorang doktor kan, apa yang akan buat dia happy bila treating patient adalah patient dia improve condition compare dengan sebelum nih :D
.
meh nak cerita sikit, BAGAIMANA OMEGA MEMBANTU dalam hal ini .
.
Sebab Sakit buah pinggang/ Chronic Kidney Disease (CKD) :

Dalam satu kajian di USA & Jepun yang diterbitkan oleh NIBC, Mereka mendapati ada beberapa jenis orang yang berisiko untuk mendapat sakit buah pinggang. Antaranya yang paling kerap adalah pesakit kencing manis/Diabetes dan Darah tinggi (hypertension). Ada jugak sebab lain seperti jangkitan yang long standing, ketumbuhan kanser buah pinggang, salur kencing tersumbat, merokok, obesiti, kolestrol tinggi & sebagainya.

Faktor-faktor ini akan menyebabkan buah pinggang kita luka dan menjadi parut/ scarring. Bila hal ini terjadi, buah pinggang kita tidak mampu untuk berfungi sebaik sebelum ini.

Dalam kajian ini, omega didapati mampu mengurangkan luka / inflamasi serta pembentukan parut/ fibrosis. Pengambilan Omega mampu untuk melindungi buah pinggang dari makin rosak/ makin menurun fungsinya.

kesan ANTI-INFLAMMASI yang terdapat dalam Omega, membuatkan ia amat sesuai untuk orang yang mempunyai SAKIT SENDI, kerana anti-inflammasi ini akan mengurangkan aktiviti pembengkakkan sendi, maka sendi pun dah tak sakit :)

dalam orang yang mempunya SAKIT JANTUNG & TINGGI KOLESTROL, omega membantu dengan meningkatkan penghasilan HDL (kolestrol baik) & mengurangkan LDL (kolestrol jahat). Kurangnya kolestrol jahat LDL dalam badan, akan membuatkan badan kita sihat, KURANGkan risiko terkenanya SERANGAN JANTUNG serta STROK/ANGIN AHMAR.
.
.
inilah penyebabnya bertapa PENTINGnya PENGAMBILAN OMEGA dalam hidup kita.
.
dari budak kecil, hinggalah ke orang tua. OMEGA amat-amat penting :)
.
**jadilah masyarakat yang sentiasa titik beratkan kesihatan diri anda & keluarga. :) kalau kita tak sayang diri kita sendiri, nak harapkan sapa lagi :)

p/s : jika ingin mencari supplemen yang terbaik untuk diri anda, carilah supplemen yang telah dibuat kajian keatasnya & terbukti Selamat & berkesan
< sapa nak OMEGA atau supplemen lain yang ada kajian keatasnya, boleh berhubung dengan saya 

10 botol terawal omega akan dapat special dari saya.. DAPATKAN SEGERA !!!
.
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=5e3196bdf1782fa1b4485fdd167ce6f3


Nur hanisah @ svetlo nisa,
Shaklee independent distributor
ws : +60134322141 Fb : svetlonisa
 page : healthbay by svetlonisa
IG : svetlonisa_2
COD : kepala batas, penang. tasek gelugor, padang serai kedah,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan