Ahad, 12 Ogos 2012

detik terakhir Ramadhan..


malam ini 24 Ramadhan..
fasa terakhir ramadhan 1433h..
sekejap je rasa ramadhan thn ni..
apa khabar iman kita ?
sihatt ? makin menurun atau menaik ?
tepuk dada tnya iman

kata seorang sahabat..
" sy nk beritahu awk satu perkara.. "
menunggu aku akn kata2nya..

"umat nabi Muhammad adalah umat yg paling pendek umurnya dibandingkn dgn umat nabi lain "
aku terus merenung ke matanya..
sahabat mengukir senyuman & terserlah ketenangannya di situ

sambung dia..
" rugikn kita sbb jangka umur yg pendek.. ibadah kita mesti lg skit dari umat nabi lain yg umur mencecah ratusan tahun "
aku mengangguk membenarkn katanya..

dia menyambung lagi..
"tapikn.. tahu x , ALLAh memberi kelebihan kepada umat Muhammad melebihi umat yang lain "
aku bertanya dgn muka tertanya2..
" apakah dia wahai sahabat.. ?" 

dengan senyum manis bersimpul itu, yg mampu mencairkan hati yg melihat dia menjawab 
" malam al-Qadr.. malam yg menyamai 1000 bulan =) "
pada malam tersebut, para malaikat akn turun ke bumi dan mendoakan insan2 yang menghidupkn mlm tersebut .
sekali kita beribadah malam itu, ia bersamaan 1000 bulan kita beribadah

" adil kn ALLAH :) "
aku dan sahabat senyum bersama
"ayuh kita hidupkan detik2 terakhir ramadhan ini, smbil mencari malam 1000 bulan yg penuh rahsia itu "
sahabat memegang tangan serta memeluk aku..



p/s : terima kasih sahabat kerana mengingatkan diri ini :,)







Tiada ulasan:

Catat Ulasan